Fundacja ITAKA
Snap & Seek

Co roku polska policja odnotowuje 8000 zaginięć osób nieletnich. W większości są to nastolatkowie, którzy uciekli z domu. Najlepszym sposobem, by ich odnaleźć, jest masowe rozpowszechnianie ich fotografii. ITAKA, będąca jedyną fundacją, zajmującą się poszukiwaniem nieletnich, w związku z ograniczeniem dotacji dla organizacji pozarządowych, nie posiadała środków finansowych na takowe działania. Dlatego postanowiliśmy pomóc. Wykorzystaliśmy fakt, że ulubiona aplikacja nastolatków (Snapchat) właśnie wprowadziła nową funkcjonalność (face swap) umożliwiającą zabawę w zamianę twarzy ze znajomym.

W niecałe 2 tygodnie po jej uruchomieniu, stworzyliśmy specjalne narzędzie Snap&Seek, dzięki któremu można było zamienić swoją twarz na twarz zaginionej osoby. Na specjalnie stworzonej stronie snap.zaginieni.pl umieściliśmy galerię zdjęć nastolatków, którzy zniknęli bez śladu. Użytkownicy Snapchata mogli z niej pobierać fotografie zaginionych, podmieniać swoje twarze i wysyłać snap’y do znajomych, zachęcając ich tym samym do przyłączenia się do akcji. W ten sposób każdy użytkownik Snapchata mógł w prosty i „coolerski” sposób zaangażować się w poszukiwania. 

Do promowania narzędzia Snap&Seek zachęciliśmy także znanych Snapchatowych celebrytów takich jak: Matt Olech, Naruciak, Areta Szpura, Local Heroes, Michał Sadowski (Brand24), Karol Paciorek, Karolina Gilon i inni. W rezultacie, dzięki naszym działaniom, w projekcie Snap&Seek wzięła udział 1/3 użytkowników Snapchata w Polsce! Dotarliśmy też do ponad miliona odbiorców innych kanałów social mediowych. Fundacja ITAKA zaś stwierdziła, że po raz pierwszy w jej historii, tak wielu młodych ludzi zaangażowało się w poszukiwania swoich rówieśników.